İbb’den Ulaşımda İzdiham Görüntülerine İlişkin Açıklama: “Bakanlık Tarafından Devredilmesi Gereken 72 Araç İbb’ye Teslim Edilmedi” (Bitmedi)

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), AKP’nin İBB Lideri adayı Murat Kurum’un da “İstanbul’a bu zahmet reva mı” diye yazarak paylaştığı “M3 Bakırköy Sahil-Kayaşehir metro çizgisinin uzaması sonrası İBB’nin taahhüt ettiği yeni araçları almaması sebebiyle, hatta çabucak her gün her saat izdiham yaşanıyor” paylaşımına karşı kurumsal açıklama yaptı. Açıklamada, “10 Mart 2024 Pazar günü M3 Bakırköy Sahil-Kayaşehir Merkez Metro Sınırı Kirazlı-Bakırköy Kıyı etabı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından tamamlanarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) devredilmiştir. Bakanlık tarafından uzatma istasyonları ile birlikte devredilmesi gereken 72 adet araç ise İBB’ye teslim edilmemiştir” denildi.

Bir X hesabından yapılan paylaşımda, kalabalık bir metroda yurttaşların reaksiyonları görülürken “M3 Bakırköy Sahil-Kayaşehir metro sınırının uzaması sonrası İBB’nin taahhüt ettiği yeni araçları almaması sebebiyle, hatta çabucak her gün her saat izdiham yaşanıyor. Bu sabah kaydedilen imajlar İstanbulluların sıkıntısını gözler önüne serdi” notu yer aldı. AKP’nin İBB Lideri adayı Murat Kurum da paylaşımı kendi hesabından alıntılayarak “İstanbul’a bu zahmet reva mı” diye yazdı.

Paylaşımların akabinde İBB’den yapılan yazılı açıklamada, şunlar kaydedildi:

“Mevcut M3 Metro Hattı’nın uzatması mahiyetinde olan Kirazlı-Bakırköy Kıyı etabının, 10 Aralık 2010 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Şurası kararının 9a hususunun 1. bendi uyarınca, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca yapılması ve araçlarının temin edilmesi kararlaştırılmıştır. 2013E06-1789 proje numarası ile 2022 yılı Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı yatırım bütçesinde de inşaatın ve 72 adet raylı sistem aracının bakanlık tarafından sağlanacağı belirtilmiş ve bütçelenmiştir. 10 Mart 2024 Pazar günü M3 Bakırköy Sahil-Kayaşehir Merkez Metro Sınırı Kirazlı-Bakırköy Kıyı etabı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından tamamlanarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) devredilmiştir. Bakanlık tarafından uzatma istasyonları ile birlikte devredilmesi gereken 72 adet araç ise İBB’ye teslim edilmemiştir. Yeni etabın tamamlanması ile birlikte çizginin uzunluğu 18,2 kilometreden 26,7 kilometreye, istasyon sayısı 13’ten 19’a çıkmıştır. Taahhüt edilen araçların teslim edilmemesi nedeniyle; çizginin filosuna 72 araç eklendiği takdirde saatlik tek tarafta 19 bin üstünde olması planlanan yolcu kapasitesi, mevcut araçlar M9 Hattı’ndan ek araçlarla destek edildiği halde 8 bin 700’e düşmüştür. Uzayan parkur yeni araçlarla destek edilemediğinden uzatma öncesi ağır saatlerde 4,5 dakika olarak uygulanan sefer aralığı 7,5 dakikaya çıkmıştır.

“EK OTOBÜS SEFERLERİYLE DAYANAK VERİLİYOR”

Bu durum; M3 Hattı’nın genelinde sefer aralığının uzamasına, yolcu yoğunluğunun artmasına ve yolcu konforunun olumsuz etkilenmesine neden olmaktadır. Değerle hatırlatırız ki, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin her türlü yatırımı, Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı ve Hazine nezdinde verilecek onaylara tabi olduğu üzere, tüm ilgili kurumlarca Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ismine tanımlanmış bir yatırım kalemi için İBB’nin bir ihale yürütebilmesi dahi mümkün değildir. Bakanlık nezdinde bu hususta yaptığımız yazılı ve kelamlı teşebbüslere karşılık verilmemesi üzerine geçen yıl öbür bir çizgimiz için gerçekleştirilen araç ihalesi kapsamında yapılan revizyonla 40 adet aracın bu bölgedeki açığı kapatmak üzere siparişi verilmiştir. Bu araçlar teslim edilene ya da bakanlık tarafından gerekli edimler yerine getirilene kadar İETT tarafından çizgimize ek otobüs seferleriyle takviye verilmektedir.”

MURAT KURUM AFİŞLERİ TRAMVAYI AKSATTI

Öte yandan Galata Köprüsü’ne asılan Murat Kurum’un seçim afişinin T1 tramvay çizgisinin güç teline dolanması sonucu seferler aksadı. Metro İstanbul’dan yapılan açıklamada, seferlerin daha sonra olağana döndüğü açıklandı.